zaterdag 31 december 2022

MICROKOSMOS IN KASTEEL TER BORCHT IN MEULEBEKE

Binnen enkele maanden is het 10 jaar dat ik in de kringloopwinkel werk. Dat is een unicum, voor mij althans; langer dan acht jaar heb ik het tot hiertoe nergens uitgehouden. En het mooiste van alles is dat het nog steeds als een avontuur aanvoelt, geen dag is hier hetzelfde.
In die tien jaar heb ik veel mensen zien komen en gaan. Ben ik veel over de wereld te weten gekomen. Mooie maar ook minder mooie verhalen. Het is onvoorstelbaar hoeveel horror sommigen achter de kiezen hebben en toch de moed vinden om er dag na dag weer tegenaan te gaan.
Onze ploeg is een hecht gezelschap. Het is waar, er zitten speelvogels tussen, je moet ogen op je gat hebben met die jongelui. Maar gelukkig beseffen ze, als puntje bij paaltje komt, dat het niet onbelangrijk is wat ze hier doen. Daarnaast weet ik me ook omringd met mensen die het grotere plaatje zien. Zoals Nathalie, mijn rechterhand. Ze weet wat een vriendelijk woord kan doen, heeft voor iedereen een beetje warmte over en blinkt uit in het creëren van een huiselijke sfeer. Voor de rest doet iedereen zijn best, er is broeder en zusterlijkheid, zowel onder elkaar als voor de klanten.
Er is respect, zowel voor de ander als voor de spullen waarvan mensen zich de moeite getroosten om het naar hier te brengen. Vaak met een woordje uitleg over de oorsprong en als het echt heel speciaal is, wat advies hoe te gebruiken. Ze gooien het niet weg maar geven het hier af, voor de goede zaak. Elk voorwerp is belangrijk voor iemand die het nodig heeft. Iets nieuw kopen kun je altijd, maar iets tweedehands bekomen voor een prikje? Dat is de kunst.
Daarover ga ik het hebben in Kasteel Ter Borcht in Meulebeke. En over Tom die de deur voor me opende, die eerste dag in Avelgem, over Lara de hond die terminaal was, de heilige Rita die het onmogelijke mogelijk maakte, Bart die oorspronkelijk uit India kwam, koningin Cathy en koning Filip die elk op een andere dag op bezoek kwamen, de tuin van Foaz :-) en nog zoveel meer terwijl onder meer Nina Simone, Laurie Anderson, Arno, David Bowie, Louis Neefs, Dave Brubeck, U en een goed glas mee de sfeer zullen bepalen daarboven in de spiegelzaal uit de 17de eeuw van dat prachtige kasteel Ter Borcht te Meulebeke.
Maar ik weet nu al dat het een heerlijke avond zal worden.



Geen opmerkingen: