RECENSIE DOOR MC ROOB
Tekeningen: Jimmy Hostens
Scenario: Rino Feys
Inkleuring: Jimmy Hostens
Uitgeverij: Bibliodroom
Licht verrassend verscheen onlangs Altijd ergens oorlog,
getekend door Jimmy Hostens. Zijn debuutstrip Katelijne van Brugge
verscheen
reeds in 2011 bij uitgeverij Saga met medewerking van stripwinkel De
Striep, maar daarna bleef het volkomen stil rond Jim – want onder die
naam verscheen zijn eersteling. Altijd ergens oorlog brengt hij uit onder zijn echte naam, waardoor meteen ook de verwarring verdwijnt met de Franse
stripmaker Thierry Terrasson, die ook als Jim opereert en bij Saga zit.
Samen met ex-cafébaas Rino Feys (lees gerust zijn van de pot gerukte biografie) heeft hij zich verdiept in
de situatie te Roeselare ten tijde van WO-I. Feys schreef er een verhaal rond, deels fictief en deels met bestaande personen.
We volgen Marie, die een dagboek
bijhoudt terwijl haar vader
als seizoensarbeider werkzaam is. Als op een dag de Duitsers in het
Roeselaarse de confrontatie aangaan met de Fransen, in de streek gekend
als Schuwe Maandag, slagen Marie, haar moeder en zusje erin te
ontsnappen aan de dood. Ze verhuizen naar haar tante
Louise en krijgen wat later ook het gezelschap van haar grootouders en
haar jonge tante Martha.
Martha is overdag verpleegster in
het Klein Seminarie en werk 's avonds in
café De Kroon waar aanvankelijk enkel Duitsers mogen komen. Op die
manier wint
ze het vertrouwen van de Hauptmann en kan ze aan geheime informatie
geraken, net zoals Martha Cnockaert deed, de Roeselaarse spionne op wie
ze gebaseerd is. Op die manier wordt zij het ware hoofdpersonage van de
strip.
Er vallen geen loopgraven te bespeuren in Altijd ergens oorlog.
Waar we wél getuige van zijn is in eerste instantie de dagdagelijkse
miserie die zonder twijfel aanwezig was op een paar boogscheuten van het
front, maar dan gezien door een kinderbril. Daarnaast volgen we het
toch wel tot de verbeelding sprekende verhaal van Martha, die na de
oorlog (volgens de bijlages) blijkbaar verguisd werd omdat ze te dicht
bij de Duitsers stond.
Eerste vaststelling die elke stripliefhebber wellicht doet bij het lezen: qua tekenstijl en sfeer is Magasin General van
Régis Loisel nooit ver weg – voorwaar een serieuze adelbrief. Hostens
maakt er wel zijn eigen versie van. Zo werkt hij bijvoorbeeld met
maximaal drie prenten per pagina. Enkele andere kunstgreepjes uit zijn
arsenaal: perspectieven allerhande, doorlopende tekeningen over twee
pagina's en het Schindler's List-trucje: één fel kleurtje bovenop een monochrome omgeving.
Maar om het met een spreuk uit de
Westhoek te zeggen: 't is natuurlijk nie ol suiker en zeem. Hoewel de
tekeningen in hun geheel tot de verbeelding spreken, is er nog
verbetering vatbaar, en dan vooral als er volledige figuren moeten
uitgewerkt worden. Ronduit storend is de amateuristische zetting van de
teksten in elliptische tekstballonnen en tussen de kaders in: soms is er
plaats over, elders dan weer plaats tekort. Misschien voor sommigen
detailkritiek, maar toch een gemiste kans om het helemaal af te maken.
Aanvankelijk hadden Hostens en Feys
een akkoord met Lannoo voor de publicatie, maar uiteindelijk was het de
plaatselijke uitgeverij Bibliodroom die het risico wou nemen om hun
strip uit te geven. Dit bleek een terechte keuze, want ondertussen is de
tweede druk reeds een feit. Hoewel leesbaar als one-shot, zal er eind
2018 bovendien een vervolg op Altijd ergens oorlog verschijnen.
"Nooit meer oorlog", zo staat het op de Ijzertoren. Helaas is Altijd ergens oorlog de enige echte waarheid gebleken...
"Nooit meer oorlog", zo staat het op de Ijzertoren. Helaas is Altijd ergens oorlog de enige echte waarheid gebleken...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten