ALTIJD ERGENS OORLOG - RECENSIE DOOR MC ROOB

RECENSIE DOOR MC ROOB

Altijd ergens oorlog
Tekeningen: Jimmy Hostens
Scenario: Rino Feys
Inkleuring: Jimmy Hostens
Uitgeverij: Bibliodroom

Licht verrassend verscheen onlangs Altijd ergens oorlog, getekend door Jimmy Hostens. Zijn debuutstrip Katelijne van Brugge verscheen reeds in 2011 bij uitgeverij Saga met medewerking van stripwinkel De Striep, maar daarna bleef het volkomen stil rond Jim – want onder die naam verscheen zijn eersteling. Altijd ergens oorlog brengt hij uit onder zijn echte naam, waardoor meteen ook de verwarring verdwijnt met de Franse stripmaker Thierry Terrasson, die ook als Jim opereert en bij Saga zit.

Samen met ex-cafébaas Rino Feys (lees gerust zijn van de pot gerukte biografie) heeft hij zich verdiept in de situatie te Roeselare ten tijde van WO-I. Feys schreef er een verhaal rond, deels fictief en deels met bestaande personen.

We volgen Marie, die een dagboek bijhoudt terwijl haar vader als seizoensarbeider werkzaam is. Als op een dag de Duitsers in het Roeselaarse de confrontatie aangaan met de Fransen, in de streek gekend als Schuwe Maandag, slagen Marie, haar moeder en zusje erin te ontsnappen aan de dood. Ze verhuizen naar haar tante Louise en krijgen wat later ook het gezelschap van haar grootouders en haar jonge tante Martha.

Martha is overdag verpleegster in het Klein Seminarie en werk 's avonds in café De Kroon waar aanvankelijk enkel Duitsers mogen komen. Op die manier wint ze het vertrouwen van de Hauptmann en kan ze aan geheime informatie geraken, net zoals Martha Cnockaert deed, de Roeselaarse spionne op wie ze gebaseerd is. Op die manier wordt zij het ware hoofdpersonage van de strip.

Er vallen geen loopgraven te bespeuren in Altijd ergens oorlog. Waar we wél getuige van zijn is in eerste instantie de dagdagelijkse miserie die zonder twijfel aanwezig was op een paar boogscheuten van het front, maar dan gezien door een kinderbril. Daarnaast volgen we het toch wel tot de verbeelding sprekende verhaal van Martha, die na de oorlog (volgens de bijlages) blijkbaar verguisd werd omdat ze te dicht bij de Duitsers stond.

Eerste vaststelling die elke stripliefhebber wellicht doet bij het lezen: qua tekenstijl en sfeer is Magasin General van Régis Loisel nooit ver weg – voorwaar een serieuze adelbrief. Hostens maakt er wel zijn eigen versie van. Zo werkt hij bijvoorbeeld met maximaal drie prenten per pagina. Enkele andere kunstgreepjes uit zijn arsenaal: perspectieven allerhande, doorlopende tekeningen over twee pagina's en het Schindler's List-trucje: één fel kleurtje bovenop een monochrome omgeving.

Maar om het met een spreuk uit de Westhoek te zeggen: 't is natuurlijk nie ol suiker en zeem. Hoewel de tekeningen in hun geheel tot de verbeelding spreken, is er nog verbetering vatbaar, en dan vooral als er volledige figuren moeten uitgewerkt worden. Ronduit storend is de amateuristische zetting van de teksten in elliptische tekstballonnen en tussen de kaders in: soms is er plaats over, elders dan weer plaats tekort. Misschien voor sommigen detailkritiek, maar toch een gemiste kans om het helemaal af te maken.

Aanvankelijk hadden Hostens en Feys een akkoord met Lannoo voor de publicatie, maar uiteindelijk was het de plaatselijke uitgeverij Bibliodroom die het risico wou nemen om hun strip uit te geven. Dit bleek een terechte keuze, want ondertussen is de tweede druk reeds een feit. Hoewel leesbaar als one-shot, zal er eind 2018 bovendien een vervolg op Altijd ergens oorlog verschijnen.

"Nooit meer oorlog", zo staat het op de Ijzertoren. Helaas is Altijd ergens oorlog de enige echte waarheid gebleken...

Geen opmerkingen: