vrijdag 25 mei 2018

LOTTO 2

's Morgens komen de collega's één voor één binnen.
'Vandaag is geld op rekening gekomen', zegt Ghassan terwijl hij met zijn jas aan gaat zitten.
'Tweehonderdzesenvijftig euro', zegt Feysal.
'Nienie!', zegt Ghassan.
'Tweehonderdzesenvijftigduizend euro', zegt Feysal.
'Nienienie!'
Verward staart Feysal naar Ghassan, en knikt dan plots alsof het hem duidelijk wordt.
'Tweeduizend vijfhonderd en zestig euro!' Ghassan knikt traag.
'Maar waarom? Waarom vijf en geen zes cijferstjes Rino? Bijna, bijna!' Hij lacht hoofdschuddend.
Soms voelt winnen als verliezen.
'Drie maanden geleden is auto tegen mijn zoon gereden, aan station', zegt Ghassan.
'Het was halfzes en mijn zoon zou bus nemen naar Avelgem. Auto viel te snel, mijn zoon pijn aan hoofd, ribben en been kapot. Mijn zoon (maakt met zijn hand een boog in de lucht). Chauffeur wil rijden (draait aan een onzichtbaar stuur, terwijl hij vroemend insinueert dat hij gas geeft) maar vriendinnetje van zoon gooit fiets onder auto. Chauffeur had tatoes, overal, op handen, op hoofd en... Ik denk, ik denk dat man (wrijft met een zijn wijsvinger onder de neus)...'
'Iets genomen heeft?'
'Ja! Iets genomen! Politie kwam en man moest in auto. Ziekenwagen komen voor mijn zoon. Viel geld Rino, voor ziekenwagen! 200 euro! In Irak is gratis... Maar hier wel snel!'
Als Ghassan lacht, is dat niet alleen met zijn mond maar ook met zijn ogen, en het lijkt alsof zijn hele gezicht ineens een stuk groter wordt.
'Komt de ziekenwagen in Irak niet zo snel?'
'Nienie Rino! In Irak la-a-ang wachten!'
Ghassan hangt even achterover en reutelt, met weggedraaide ogen en open mond.
'Mijn zoon mocht die avond naar huis. Het was halftwaalf. Maar ik heb geen auto. En geen bus meer zo laat. Dus hebben ze mijn zoon in taxi gezet. 145 euro! Viel, viel geld! Daarna hoorden we dat chauffeur van ongeval geen verzekering! Viel dure rekeningen. Elke nacht, ik niet slapen! En toen, ik heb viel gedacht aan Lotto...'
Hij kijkt ontzet.
'Wij moeten rekeningen betalen, alles samen 800 euro, is moei-j-lijk Rino. En dan... Dan win ik met lotto! Hoe kan dat?'
Hij kruist zijn armen en zakt weg in zijn stoel, in zijn jas.
'Nu kan ik betalen! Maar... Waarom? Waarom geen zes cijfertjes Rino? Eén nummertje... Eén nummertje!'

Geen opmerkingen: