vrijdag 25 mei 2018

KLUCHTN

'Is t woa da j ne boek ee geskreevn? Over de kriengloopwienkle?'
Dat komt ervan als het in de krant heeft gestaan.
'Oe noem t were dèh? Kruumle?'
'Kruimels.'
'Ja, t is dadde. Is t ool te kope?'
'Nee, het boek komt pas uit begin juni.'
'Oe? Moej t nog skrievn miskien?'
'Nee, maar er is nog wat werk aan...'
Het is een gepensioneerd koppel dat voor me staat. Ze schuimen sinds mensenheugenis alle kringloopwinkels af op zoek naar die vinylplaat en dat singeltje die nog ontbreken in hun collectie.
Dat ik bezig ben met het verfijnen van de tekst door spelfouten te verwijderen en de zinsconstructies te verbeteren, aan de volgorde van de verhalen werk zodat het een geheel vormt, zoek met welk verhaal ik het best kan openen en wat als einde kan dienen en ondertussen pieker of ik nu toch met een uitgever in zee ga of mijn eigen kleine uitgeverij begin, verzwijg ik.
Maar het artikel van Anneleen Desseyn heeft heel wat teweeg gebracht. Medewerkers in andere vestigingen klampen me aan en vragen me of ik, als het zover is, een exemplaar voor hen opzij hou. Collega's bellen me op om hun exemplaar te reserveren. En ook mijn Facebookvrienden bestellen boeken. Ik heb dus een lijst aangelegd, zodat ik niemand over het hoofd zie. Nooit gedacht dat namen noteren zo leuk kon zijn.
Achtenzestig boeken zijn er inmiddels besteld!
Sommige van onze klanten glimlachen geheimzinnig naar me. Zouden ze het artikel gelezen hebben misschien?
Mensen die voorheen heel discreet waren, beginnen nu spontaan tegen me te praten en noemen me bij mijn voornaam.
'Ik heb je gezien hoor, in de krant!'
'Ik wist niet dat je nog in een boekhandel had gewerkt!'
'Da wos ne skoane foto wei, in de gazette!'
'Proficiat met je boek! Ga je het hier ook kunnen kopen?'
Anderen houden dan weer meer afstand, alsof ik plots iemand anders geworden ben. Die ze nu opnieuw moeten leren kennen.
Een paar televisiemakers belden me op om een programma over de kringloopwinkel te maken. Ik stuurde ze door naar Nelle van onze pers en promotiedienst.
En iedereen vertelt me nu verhalen over vroeger en nu. Inspiratie voor boeken vol met kruimels...
Er is nog heel wat werk aan de kringloopwinkel!
De chauffeur en de bijrijder komen zich aanmelden om hun pauze te nemen.
'En joene boek, ku j èm ool koopn?' vraagt de bijrijder.
'Als alles goed gaat, komt hij begin juni uit.'
'Wuk goa der doa ton in stoan in diene boek? Of is t ool zéevre?'
'Ik leze nie veel géen boekn, moa n deen goa k toch ne kée leezn' zegt de chauffeur. De bijrijder schudt zijn hoofd. Hij kijkt bezorgd. Er is maar één iets dat hij wil weten.
'Jamoaja, goan der doa wok kluchtn in stoan?'

Geen opmerkingen: