maandag 20 augustus 2018

VEEL LANG

'Hoelang ben je nu in België, Faisal?'
'Drie jaar.'
'En hoe oud ben je nu?'
'Tweeëntwintig.'
'En hoe oud was je toen je vertrok uit Afghanistan?'
'Zeventien, Rino.'
'Heb je nog broers of zussen?'
'Ik heb nog kleine broer. Hij is nu twaalf jaar.'
'En hij woont nog in Afghanistan?'
'Ja. Wij hebben af en toe contact.'
'Met de computer?'
'Nee, geen computer daar. Het dorp ligt tussen bergen, daar is geen internet. Mijn broer moet naar boven, op berg en dan kunnen we bellen.'
'Dus jullie bellen niet zo vaak?'
'Eén keer in twee maanden.'
'Als je broer belt, moet jij dus altijd opnemen? Je kunt nooit zeggen: ik bel wel eens terug?'
'Mijn broer kan niet bellen. Ik bel altijd naar hem.'
'Hoe weet jij dan dat je broer op de berg zit?'
'Eerst moet ik naar man bellen die op berg woont. Dan gaat hij naar dorp om broer te halen. En dan bel ik terug.'
'En komen je mama en papa dan ook mee aan de telefoon?'
'Mijn papa soms. Mijn mama nooit, het is moeilijk om te klimmen voor haar.'
'Dus jij hebt je mama al lang niet meer gehoord?'
'Al veel lang Rino...'

Geen opmerkingen: