maandag 20 augustus 2018

MANKEMENT

Lore staat aan kassa.
'De klant vraagt zich af hoe het komt dat deze schoenen hier te koop zijn. Ze lijken nog nieuw.'
Ik haal de schouders op om duidelijk te maken dat ik het ook niet weet.
'Maar dat gebeurt wel vaker hé Lore,' zeg ik, 'dat er nieuwe spullen bij ons binnenkomen.'
'Misschien heeft de vorige eigenaar ze te klein gekocht', zegt de klant, een jonge vrouw die er opgetogen uitziet met haar vondst.
'Ofwel...', zegt Lore aarzelend. Ze gelooft niet in een gelukkige samenloop van omstandigheden.
'Ofwel is er iets mee, iets dat je maar na verloop van tijd merkt. Een mankement waardoor je de schoenen enkele keren kunt dragen en dan plots komen ze los en vallen ze uiteen. Dat is vaak zo. Enkele jaren geleden kocht ik eens...'
'Lore,' zeg ik, 'hoeveel nieuwe dingen heb je hier al gekocht waar niets mis mee was?'
'Al vaak,' zegt ze, 'dat is waar. Maar ik heb ook al eens pech gehad hoor. En dan moet je niet meer terugkeren om te ruilen.'
'Waarom niet?' vraag ik. 'Als iets kapot is, mag je het toch terugbrengen?'
'Ja maar, als je pas na een paar jaar ontdekt dat er iets mis mee is...'

Geen opmerkingen: