maandag 27 januari 2020

PA-RAA-TIG

's Morgens, na de werkverdeling, als iedereen zich naar zijn afdeling begeeft, komt Ali naar me toe.
‘Wat moet ik zeggen aan kassa tegen de klanten Rino? Goede feesten?’
'Daar kun je niets verkeerd mee doen. En dat kun je tot nieuwjaar zeggen. Maar het is vanavond kerstavond, en daarom kun je vandaag ook 'Prettig kerstfeest' zeggen.
Ik loop naar het bord en schrijf de twee woorden in hoofdletters: PRETTIG KERSTFEEST.
‘Paraatig kerstefeest? Moet ik dat zeggen?’ Hij lacht en kijkt naar me alsof ik hem in de maling neem.
‘Goed luisteren: 'Pret-tig kerst-feest'.’
‘Paraatig kerstefeest.’
‘Jij zegt pa-raa-tig. Het is 'pret'.
‘Paraat!’
‘Pret.’
‘Paret?’
‘Bijna! Zeg eens 'prrrrrr'. 'Prrrrrret-tig kerst-feest'.’
‘Parrrrrrr! Parrrrrraatig kerstefeest!’
Ik realiseer me dat ik teveel in één keer wil, dat ik kleine stapjes moet zetten en het hoofd schuddend draai ik me naar het bord, om de woorden gesplitst op te schrijven. Maar Ali legt een hand op mijn schouder.
‘No problem Rino, ik gewoon 'goede feesten' zeggen'…

Geen opmerkingen: