zondag 30 december 2018

DUZEND SOLDOATN


Conrad
 vroeg me of ik 'Duzend Soldaten' van Willem Vermandere wou brengen, vrijdagavond laatst, op de achtste editie van 'Beyond The Flags', zijn tot festival voor fijnproevers uitgegroeide, muzikale geesteskind met protestsongs over oorlog en vrede waarop hij muzikale groten uit verschillende continenten weet te strikken. Het was kort dag en omwille van verplichtingen moest ik jammer genoeg bedanken voor deze invitatie. Maar ik mocht de tekst ook inspreken en doorsturen. 
Want Conrad was vastbesloten en wist wat hij wou: de avond inzetten met de woorden van Willem. Woensdagavond zette ik de tekst naar mijn hand, nam hem op en stuurde de opname door. Daarna hoorde ik er niets meer van, maar het was zowel voor Conrad als voor mij een heel druk weekend dus ik stond er ook niet bij stil. Maar gisteren, toen ik met Jimmy op de boekenbeurs in Passendale zat te signeren (fantastisch dagje!) werd ik er steeds zekerder van dat de opname uiteindelijk ongeschikt bevonden was, tot ik opeens een berichtje van een vriend kreeg: 'Waar stond jij eigenlijk op dat podium in de Wezekappelle? Ik heb je niet gezien?'
En vanmorgen tenslotte, kreeg ik dit filmpje doorgestuurd: 'Duzend Soldaten' in Cultuurkapel De Schaduw, met Kevin Lance uit Austin, Texas, op de drums, Greg Rzab uit Illinois, Chicago, op de bas en de fenomenale Arne Demets uit Sint-Eloois-Winkel die eerst op gitaar improviseert om de muziek uiteindelijk te laten ontketenen in 'Machine Gun' van Jimmy Hendrix...



Geen opmerkingen: