maandag 13 mei 2019

HELA!

Nawid komt Almas aflossen aan kassa.
'Rino, wat is Hela!'
'Hela?'
'Ja, jij hebt gezegd Hela! tegen die man.'
'Hela! betekent Hallo.'
'Hallo? Maar waarom zeg jij dan Hela?'
'Het is een beetje de West-Vlaamse versie van Hallo. Maar het betekent ook niet helemaal hetzelfde; Hallo kun je tegen iedereen die binnenkomt zeggen maar voor Hela! moet je die persoon kennen en het wil ook zeggen dat je blij verrast bent hem of haar terug te zien. Soms zeggen we zelfs Helaba!, dat komt op hetzelfde neer.'
Ze staan allebei naar me te kijken, begrijpen er niets meer van.
'Maar jij zei gisteren tegen Nawid Hela Hela!, wat is dàt dan?'
'Dat zei ik in de pauze, toen ik doorhad dat Nawid mijn koffietas had verstopt. Hela Hela! wil zeggen dat je speelt dat je boos bent. Iemand zegt of doet iets om je te pesten en dan zeg je: Hela Hela!'
Dat je dan ook gewoon Hela! kunt zeggen, besluit ik te verzwijgen. 
'Wat is pesten, Rino?' Nawid staat met gekruiste armen naar me te kijken.
Ik weet eventjes niet hoe ik dat uit moet leggen, maar Almas helpt me.
'Iemand lastig vallen', zegt hij.
'Hela!', zegt Almas tegen Nawid. 'Ben ik nu boos of zeg ik hallo?'
Nawid kijkt me hulpeloos aan maar zegt dan plots: 'Hela hela! Dat is pesten!'
'Helaba!' zegt Almas. Ze lachen allebei. Ze hebben weer iets bijgeleerd.
Maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat.

Geen opmerkingen: