maandag 19 april 2021

MACHIEN

'Commandante!'
Hij is een van onze vrachtwagenchauffeurs, oorspronkelijk afkomstig uit Azerbeidzjan. Geen reus, maar groot en robuust, met brede schouders en handen zo groot als een braadpan. En toch heeft hij iets elegants.
De eerste keer dat ik hem zag, jaren geleden alweer, vroeg ik naar z'n naam. Hij ging in het gelid staan, boog het hoofd en zei: 'Babajan'. Universele etiquette.
Hij is geduldig met nieuwe medewerkers, maar met mate. Laat hen eventjes knoeien maar neemt dan over, toont hoe het moet, gespekt met goed advies en bruikbare tips. De wijsheid van een stamoudste, gezond boerenverstand, nooit rond de pot draaien.
Met dat grappige accent zegt hij zonder te verpinken waar het op staat, maar immer hoffelijk, altijd beleefd. En dan plots stuitert zijn gelach door de ruimte. Een man die de moraal onder de medestrijders hoog houdt.
Het is steeds weer een hele geruststelling, als je die dikke snor en fonkelende oogjes ziet, vooral als het zo'n dag is waarop er van alles misloopt en je het eventjes niet meer ziet zitten. Net wat je nodig hebt: wat vaderlijke troost.
Een knappe man ook; niet voor in de modeblaadjes maar op een avontuurlijke manier. Niet meer van de jongste maar zo vrolijk als een snotneus, en die humor!
De Kaukasische Sean Connery.
Hij loopt naar me toe, kijkt gespeeld verwonderd naar het mondmasker dat ik draag.
'Wat is dat commandante?' Hij wijst naar mijn kin, waar mijn baard onder mijn mondmasker uitsteekt. 'Veel veel grijze haren… Oeioeioei!'
'Ja, ik weet het Babajan... Ik word een oude man.'
Dat is niet waar hij op uit is. Je moet tegenspartelen, knokken. Als je meteen opgeeft, is er niets aan. Het maakt hem ongemakkelijk.
Alles is een spel.
'Maar nee, niete waar! Is maar haar!' Hij kijkt snel eventjes om zich heen, buigt dan een beetje voorover, en vraagt gedempt maar duidelijk: 'Werkt de machien nog?'
'Wablief?'
'Of de machien nog werkt?'
Met die ogen streng tot spleetjes genepen staart hij me strak aan en barst dan plots in een bulderend lachen uit.
'Wel, geen probleem dan commandante! Als de machien nog werkt, dan jij jonge man!'
Iets in mijn ogen heeft me verraden.

Geen opmerkingen: