zondag 31 maart 2019

AANBOD

‘De kringloopwinkel van Avelgem, met Rino!’
‘Hallo, spreek ik met de kringloopwinkel?’
‘Ja, met de kringloopwinkel van Avelgem!’
‘Dag meneer, ik ben een half jaar geleden bij u geweest en heb daar enkele mooie boeken gekocht, maar ik ben nu met de epiloog van het laatste boek bezig en ik zou dus graag weer eens langskomen om een nieuwe voorraad op te slaan.’
‘Dat is goed nieuws!’
‘Ik heb lang geleden met mezelf afgesproken niet meer op boekenjacht te gaan vooraleer alles wat ik liggen heb uitgelezen is, want anders stapelen die boeken zich maar op.’
‘Daar zou ik een voorbeeld aan moeten nemen mevrouw! De boeken die ik staan heb en nog moet lezen…’
‘Zoals zoveel mensen. Ze kopen boeken en zetten ze in afwachting in hun kast, en dan komen er weer nieuwe boeken uit die je zeker moet lezen en die oude blijven staan. Ook mensen die boeken lezen laten zich graag in de luren leggen! Maar wat ik u wou vragen: welke boeken hebt u momenteel binnen?’
‘Goh mevrouw… Wat vraagt u me nu! Wilt u dat ik alle titels ga opsommen?’
‘Nee meneer, maar de vorige keer had u enkele heel recente publicaties liggen, en ik vroeg me af of u opnieuw zo’n mooi aanbod hebt.’
‘Wij hebben hier altijd heel mooie boeken, mevrouw. De boekenafdeling beschouw ik als mijn stokpaardje. Ziet u, ik heb namelijk nog in een boekhandel gewerkt. Dus sorteer ik streng maar rechtvaardig, en gooi de rommel weg zodat er plaats is voor het goeie materiaal. Daardoor staan er hier geen Artis Historia boeken in de rekken tenzij het om oude fauna en flora plakalbums gaat, en zul je hier ook maar heel weinig streekromans of boeken van Konsalik aantreffen. Ik zorg ervoor dat de reisgidsen niet van de vorige eeuw dateren, tenzij ze ook een historische waarde hebben. Reader’s Digest keil ik meteen de papierbak in, en ook onze kookboekenafdeling is volledig up to date. Er komen gewoon gigantisch veel mooie boeken binnen - ook heel recente titels, sommige staan zelfs nog in de boeken top tien! Dus kunnen we het ons permiteren om kritisch te zijn. We leggen de laatst toegekomen boeken eerst op de tafels, en als we even later opnieuw een lading hebben om aan te vullen, worden die vervangen en bijgezet in de rekken. Zo wordt het aanbod continu vernieuwd.’
‘Zie je meneer, ik hou bijvoorbeeld niet van boeken met ezelsoren of waarin er onderlijnd werd.’
‘Die boeken gaat u hier ook niet aantreffen mevrouw, behalve wanneer het een collector’s item betreft. Alle boeken met buitensporige leesvouwen, losse pagina’s, vochtvlekken, verkleurd door ouderdom of zonder de bijhorende omslag gaan rechtstreeks bij het papier; het is met hartzeer maar we moeten onverbiddelijk zijn. We troosten ons met de gedachte dat deze boeken gerecycleerd worden en als andere publicatie opnieuw een leven zullen krijgen…’
‘Ik weet dat u een sterke collectie hebt, het is ook daarom dat ik u opbel. Want ik kom speciaal van Aalst en dat is niet omdat er hier geen kringwinkels zijn. Maar in uw winkel trof ik al enkele keren boeken aan die ik al een tijdje zocht. Het is echter een hele rit naar Avelgem, en ik wil mijn brandstof niet nodeloos verkwisten. En daarom vraag ik u meneer, of u misschien enkele titels kunt noemen die u recent in de winkel hebt gebracht?’
‘Mevrouw, neem me niet kwalijk maar dat is als bellen naar de krantenwinkel om te vragen of ze de krant willen voorlezen! We brengen hier elke dag andere boeken in de winkel, het is onbegonnen werk om die nu allemaal op te sommen. U zult erop moeten vertrouwen dat het gewoon de moeite waard is om eens af te komen.’
‘Ja maar kunt u dan misschien gewoon beschrijven wat er momenteel wel in de winkel ligt?’
‘Kijk mevrouw, ik ben ondertussen in onze boekenafdeling aangekomen, en ik zie hier een boek voor de beginnende goochelaar, een vliegtuig-encyclopedie, een boek over de geschiedenis van Kortrijk, enkele kunstboeken, een groot fotoboek over China, een boek over de Provence, een citatenboek, enzovoort. Verder een reeks Scandinavische thrillers van Kersten Ekman, Sjöwall en Wähloo, Håkan Nesser, Jo Nesbø en Karin Alvtegen, romans van A.F.TH. Van Der Heijden, Annelies Verbeke, Philip Roth, Hanif Kureishi…’
‘Ja meneer… Enne… ziet u daar niets liggen van Lucinda Riley? Of Sarah Lark? Diana Gabaldon?’
‘Zijn dat de schrijfsters die u zoekt? Ja, dat zou natuurlijk fantastisch zijn moest dat hier nu voor me op de tafel liggen.’
‘Ik weet het! Maar de vorige keer… Nuja… Ik zal misschien toch eens tot daar moeten komen…’
'U weet, de kringloopwinkel, je vindt er zelden wat je zoekt maar je ontdekt er altijd wel iets!'
'Ik hoop het maar...'

Geen opmerkingen: