vrijdag 21 april 2017

CROCODILE DOG

Het was zo'n hoek zoals je soms bij een kerk aantreft, waar afgevallen bladeren samen met verdwaalde stukjes plastic en papiertjes op winderige herfstdagen hysterisch en zonder op te geven achter elkaar aan in eindeloze cirkels draaien. Maar nu lag er een hoop vuilnis waartussen een hond liep en er zat ook een grasparkiet te midden de viezigheid.
Toen ik de hond iets beter bekeek zag ik dat hij merkwaardig genoeg op een reptiel leek. De lange bek met die gigantische tanden klapte mechanisch open en dicht terwijl de gepantserde kop de hele tijd heen en weer bewoog. Hij snapte naar de parkiet en ik probeerde het ding weg te jagen door met mijn boodschappentas te zwaaien.
'Ja' zei een man die daar ook rondhing, 'het is nochtans een heel braaf dier hoor, werkelijk een droom van een hond. Maar toen is hij ziek geworden, eerst blind en horen doet hij ondertussen ook niet meer. Het is een ziekte die ook bij mensen voorkomt; heb je die film nog gezien, The Elephant Man? Dat is de aandoening die hij heeft. Maar in dit geval spreken ze van een Crocodile Dog. Je hoeft er niet bang van te zijn, hij zal je niets doen.
Maar je kunt hem helaas niet met kinderen vertrouwen.'
Het laken woest van me af schoppend werd ik wakker.

Geen opmerkingen: