zaterdag 6 oktober 2007

Het Geluid Van Brekend Glas



In de tuin vond ik een muis in een fles. Toen ze me zag raakte ze in paniek en rende heen en weer in haar glazen stulp. De muis was veel te groot om uit de fles te kunnen en ik begreep dan ook niet hoe ze erin gekomen was. De muis leek, voor zover ik dit kon beoordelen, in goede gezondheid te verkeren. Een tijdlang geloofde ik dat de muis kort na de geboorte in de fles terecht gekomen was en in leven was gebleven met restjes die de fles bevatte. Deze theorie leek me heel aannemelijk omdat zo’n diertje zo klein is dat het sowieso al niet veel nodig heeft. Maar na verloop van tijd begon ik opnieuw te twijfelen. Je moet tenslotte toch elke dag eten. Pas later begreep ik dat zijn moeder hem wellicht was blijven voeden.
Elke dag ging ik mijn muis opzoeken. Ik had de melkboer in vertrouwen genomen omtrent mijn vondst. “Piep zei de muis...” zei hij, en keek met een mengeling van amusement en fascinatie naar de muis in de fles. Hij adviseerde me het diertje te voederen met wat beschuit, en af en toe wat water in de fles te brengen met een injectiespuit. Toen ik de apotheker vertelde waarom ik een spuit nodig had, grinnikte hij en kreeg ik er eentje gratis, zonder naald weliswaar. Na verloop van tijd kwam de muis naar de opening in de fles en nam het voorste gedeelte van de spuit in haar twee pootjes om de druppels water op te likken die ik heel voorzichtig naar buiten liet komen.
Ik begon gehecht te raken aan mijn muis die ik Piep genoemd had en verborgen wist te houden in mijn eigen twee vierkante meter grote moestuintje. Daar had ik in het voorjaar radijsjes gezaaid en er toen niet meer naar uitgekeken. Mijn moeder was tevreden met mijn hernieuwde belangstelling voor het stukje grond. Maar toen de vakantie aan haar laatste dagen was gekomen, begon ik me zorgen te maken hoe het nu verder moest met Piep. De muis was nog groter geworden, en de ruimte in de fles werd nu echt te klein. Tenslotte besloot ik om Piep te bevrijden en wikkelde de fles in een doek waar ik zo voorzichtig mogelijk met een hamer op sloeg. De fles brak. Piep leek van buitenaf ongedeerd maar was van binnen dood. Hierdoor is me toen duidelijk geworden dat het geluid van brekend glas dodelijk is voor muizen.