woensdag 26 december 2007

Greetings From The Past (6)



Teenage Fanclub - Norman 3

Begin jaren negentig deelde Teenage Fanclub met The Posies een ongepland eerbetoon aan de legendarische powerpopgroep Big Star. 'Frosting On The Beater' van The Posies tilt je op om je een goeie drie kwartier later ergens in verwarring neer te gooien. Ideaal dus om te combineren met 'Thirteen' van Teenage Fanclub; een onder een blauwe hemel eindeloos zacht glooiend grasland waarop je kunt bekomen.

Muziek waarbij je je herinnert hoe het is om verliefd te zijn.

Muziek die ik voor het eerst in het Sjampetterke hoorde, het legendarische muziekcafé van Dirk Bruwier in de Roeselaarse binnenstad. Jarenlang een verzamelplaats waar muziekliefhebbers van heinde en ver kwamen afgezakt. Waardoor stamcafé een woord met inhoud werd, waar je zielsverwanten leerde kennen.
Vriendschappen opdeed: voor een avond of een leven. Waar dolende zieltjes rustig werden.
Waar altijd weer mooie, boeiende, interessante meisjes zaten. Behalve als het heel erg laat werd, en Dirk de overblijvende, nuttelozen van de nacht moest troosten met muziek uit die uitpuilende cd kast/koffers, plus de belofte dat ze er de volgende dag weer zouden zijn, die meisjes. En véél drank natuurlijk: rivieren vol Horse Ale en Havana Réserva, Westmalle's en Ciney Brune.

Waar relaties begonnen.
En eindigden.
En weer begonnen.

Hoewel er in de loop der jaren veel café's bijkwamen, bleef 't Sjampetterke de laatste, écht bruine kroeg ter stede waar rock'n roll ingeademd/gesproken/in glazen werd geschonken. Waar menige avond zoek raakte en nooit meer werd teruggevonden.
Daar komt deze week een einde aan.
Na achttien jaar geeft Dirk de fakkel door.

Dus bij deze: Dirk, merci.

3 opmerkingen:

sassie zei

Wat toevallig, ik draai ipv gerdi komende vrijdag zijn top 10 en stiekem hoop ik dat ik an dirk nog een persoonlijke top 3 mag draaien om toch een wezenlijke bijdrag en ik had alvast zonder nadenken 2 cdtjes van tfc aan de kant gelegd... een van die 2 moet daar zeker in

sputnik zei

dag Rino. Mooi stukje. Groeten en wensen van Sputnik die toch even komt kijken.

Dirk zei

Bedankt Rino voor het mooie ontroerende stukje. Het doet me iets, kropje in de keel. Het was fijn mijn café met jou en al die andere zielsverwanten te kunnen delen.
Dirk