zondag 17 juni 2018

VERGAREN

Nathan werkt hier nu een maand of twee, Mikey enkele weken. Jonge twintigers vol tomeloze, ongeleide energie. Omdat onze magazijnier er niet is, werken ze vandaag samen om de verkochte meubelen naar de opslagruimte te brengen.
'Hebben jullie die kleine, oude kast al naar achter gebracht?'
'Kijk, daar ligt ze, op die kar. Het was niet gemakkelijk hoor, om dat ding te demonteren.'
'Jongens, bij dit soort meubelen is het niet de bedoeling dat ze uit elkaar worden gehaald. Daarom komt de klant straks met een bestelwagen die groot genoeg is om zo'n kast in zijn geheel mee te nemen. Het meubel is heel stevig en zie je, de achterwand is genageld, wat betekent dat je al die nageltjes er nu eerst uit moet trekken.'
Beteuterd kijken ze naar de op elkaar gestapelde onderdelen. De rug van de kast ligt bovenaan, als een spijkerbed voor dwergen.
'Dat wisten wij niet hoor!'

'Als je iets niet weet is het beter dat je het eerst komt vragen, Nathan. Maar ik denk dat het, zo te zien, allemaal nog meevalt. Proberen jullie eens of je de kast opnieuw kunt vergaren?'
'Wat?' Nathan staart me niet begrijpend aan.
'Kijk samen rustig en aandachtig of je de kast opnieuw kunt vergaren. Als het niet lukt, kom ik helpen.'
'Ach, maar ik weet het', zegt Mikey. 'Je bedoelt dat we de kast moeten opkuisen. Vergaren zoals ze zeggen...'
'Neenee...'
'...in de vergaarmachine,' vervolgt Nathan snel, 'daar heb ik ook al van gehoord.'
'Zodat ze weer net als nieuw is', zegt Mikey vol enthousiasme.
'Nee, het heeft niets met reinigen te maken.'
'Is het weer zo'n West-Vlaamse uitdrukking?' vraagt Nathan misprijzend. Hij is afkomstig uit Oudenaarde en spreekt een heel ander dialect.

'Nee, het is perfect Nederlands. Het betekend iets samenbrengen. Ineen steken.'
'Ja, zodat het nooit meer uit elkaar kan', zegt Mikey.
'En dat de kast dan sterker is dan ooit voorheen', vervolgt Nathan glunderend.
'Maar nee,' zeg ik, terwijl een plotse vermoeidheid over me heen valt, 'vergaren is iets in elkaar steken, in dit geval de kast weer monteren zoals ze was.'
'Nu begrijp ik het!' zegt Mikey. 'Maar jij kunt het wel moeilijk maken hoor.'
'Waarom zeg je dat dan niet meteen?' zucht Nathan.

Geen opmerkingen: