donderdag 24 mei 2012

ONGELUK BIJ EEN GELUK

Het was koud en ik presenteerde de Indiër met autopech
een kop koffie die hij weigerde,
maar gelukkig had ik thee in huis,
waardoor er nu plots iemand met een tulband
aan mijn keukentafel zat.

Nadat de man was opgewarmd wees hij me op de risico's
van ongehuwd samenwonen,
legde enkele onbenutte belastingsvoordelen aan me uit,
raadde me aan van elektriciteitsmaatschappij te veranderen,
en beoordeelde mijn toekomstplannen -
alsof ik een open boek was dat hij las.

'U drieënnegentig worden', zei hij tenslotte,
en 'ik elke dag voor u bidden'.
Hij toonde me een groezelige foto van zichzelf
waarop hij vroom biddend naast
een onopgemaakt bed in kleermakerszit zat.

Hij straalde iets goedaardigs uit en leek te goeder trouw
maar ik weigerde de vijfhonderd euro te betalen
waar hij - volgens zijn bidberekeningen en
adviesverstrekkingen - recht op had, bedankte hem, en riep,
terwijl hij kwaad wegliep, dat de thee gratis was.