vrijdag 16 april 2021

FORTUIN

Jan sorteert een doosje met beeldjes in biscuit met tedere, liefdevolle bewegingen. 
‘De man die ze aan ons doneerde zei dat hij ze, voor hij ze bracht, eerst nog in de vaatwasmachine heeft gestopt.’ 
‘Echt?’ 
‘Zijn ouders waren verstokte rokers. Kijk, hier een beeldje dat niet bij de afwas zat.’ 

Het contrast is verbluffend. Bijna alsof de ontwerpers destijds een lans wilden breken voor rassenvermenging. De meute heropvoeden, kennis laten maken met de realiteit. 

 Ik ruik aan het beeld. De geur voert me terug naar de woonkamer van mijn grootouders waar mijn oma genietend van onze aanwezigheid naast de kolenkachel zit en waar mijn grootvader, een oom en mijn vader discussies voeren over de voetbaluitslagen, ondertussen de ene sigaret na de andere opstekend, een nevel creërend waardoor de lampenkap boven de eettafel een ufo lijkt met daaronder een helder verlichte kolom waarin je spullen kunt opstralen. 

‘Dat moet een fortuin hebben gekost aan sigaretten!’ 
‘Ja, en de rest! Blijkbaar is zijn vader dit voorjaar aan longkanker gestorven. En zijn moeder enkele weken geleden van verdriet.’

Geen opmerkingen: